mandag 15. juni 2009

Gründercamp

Da var dagen omme. Et par måneder med planlegging utspilte seg i løpet av en dag. Elevene på VG1 og VG2 Service og samferdsel, totalt 240 elever, skulle på Gründercamp på Oscarsborg Festning. Elevene ble delt i grupper som skulle jobbe med å utvikle ideer til hvordan Drøbak kan bli et mer attraktivt sted for bosetning, næringsliv og i den sammenheng kanskje først og fremst turister. Oppdragsgivere var Oscarsborg Festning, Frogn Kommune og Frogn Næringsråd. Det var lite å si på samarbeidvilje og entusiasme hos samarbeidspartnerne. På den måten har vi fått både drahjelp med organiseringen og mange fine premier til de beste elevbidragene.



Hva gikk - gikk ikke? Først og fremst er det grunn til å understreke at dagen som helhet var utrolig vellykket. Elevene ble transportert ut effektivt, været var som "planlagt" og borggården på Oscarsborg var et fantastisk sted å samle elevene. Resultatene elevene produserte i løpet av dagen var gode og innovative. Hvorvidt de blir gjennomført i praksis gjenstår å se. Det viktigste i den sammenheng er likevel å påpeke hvordan elevene formerlig vokste mens de sto på senen og presenterte det de var kommet frem til.



Læringen er også det som står i sentrum for en Gründercamp. Det sentrale er å utvikle holdninger og ferdigheter som f.eks selvtillit, samarbeid, risikovilje og kreativitet. Ikke noe nytt i norsk skole, men likefullt et utrolig viktig tilskudd når hovedmantra i skolen sett utenfra kan sammenfattes i refrenget: "mer kunnskap inn i skolen". Skulle jeg valgt ville jeg sagt: "mer ferdigheter og holdninger inn i skolen". Det er nettopp dette som vil danne grunnlaget for hvilke arbeidstakere vi får i norsk arbeidsliv i fremtiden. Dette er likefullt kjernen i det entreprenørskap i skolen dreier seg om i motsetning til den snevre forståelsen av at entreprenørskap er ungdomsbedrift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar